Cumartesi 30 Mayıs 2020
Edebi medeniyet 
Ebedi Medeniyet
(Okuma süresi: 4 - 7 dakika)
Bunu okudun 0%

hilmiyavuz1 Felsefe ile resim arasında, görece özerk alanlar olsalar da. belirli birtakım koşutluklar kurulabiliyor. Bu. bilinen bir olgu Felsefe. Dünya'yı kavramsal olarak yeniden-kurma'nın: resim ise. öteki Görsel sanallarla birlikte Dünya'yı resimsel olarak yeniden kurma'nın alanı. Felsefe. Dünya'yı kavramsal olarak ycnideınkurarkcn. bu işlemin temel-koyucu öğesinin ne olduğunu (olması gerektiğini) sorgulayarak işe başlar. Ya da. en a/ından. Dünya'yı yeniden-kurma'ya bu soruyla başlayan di/geler var... Bu temel-koyucu Öge. Dış Dünya’da varolduklarını ke-sinledığimiz, onayladığımı/ şey’ler olabilir; ya da şey'lerin ve duyumların dışında, bir öz (eidos; essen-ria) olabilir. Başka biçimde söylersek:    Gerçeklikşcy'lerde midir, duyumlarda mıdır, yoksa saltık Öz'lerde mi? Aristoteles dizgisının temel-koyucu öğesi, tek tek şeyler, Mach ve Avenarius dizgesinin temel-koyucu öğesi, duyumlar. Husserl dizgesinin temel-koyucu öğesiyse, eidos...

Felsefe tarihini bu doğrultuda okuduğumuzda. Ortcga’nın deyişiyle (I). garip bir koşutluk* göruyo-ruz felsefe ile resim arasında. Resim tarihi de. resmin Dunya’yı resimsel olarak yeniden-kurarken. hu işlemin temcl-koyucu öğesinin ne olduğunu (olması gerektiğini) sorgulayarak işe haşladığını gösteriyor. ‘Garip koşutluk* hurada işle: Resimde de hu temcl-koyucu oge. Dış Dünya’da varolduklarını kesinledigi-mi?, onayladığımı/ yrv ler. duyumlar, ya da hir eidos (essentia) oluyor. Natüralist resim geleneği için Gerçeklik. Dış Dünya’daki şey'lerdedir. izlenimci resim geleneği Gcrçeklik'i duyumlar da temellendiriyor. Dışavurumcu resim geleneğiyse Gcrçeklik’i eidos'ta. öz’de arıyor. Bu bağlamda bir 'paralel metin* olarak okunduğunda felsefe tarihi ile Resim tarihi arasındaki birebir bağıntılar açık-seçik görülebiliyor. Aristoteles’le Giotıo Naiv Realizmde ve Natüralizm’de: Mach’la Manet Duyumculuk ve izlenimcilik’te; Hus-serl'le Kokoschka ise Fenomenoloji ve Dışavurumcu-lıık’ta. öne çıkardıkları Gerçeklik bağlamında ilişki-lendirilebiliyorlar.

  1. Husserl’in Fenomenolojesi ile Dışavurumcu sanat arasındaki bağıntı. Öteden beri biliniyor (2). Ama önce şu: Dışavurumcu sanat, şey’lerin Dünya-sını (Dış Gerçeklik) yadsımıyor; Dış Gerçeklik'ten kopuk bir mistisizmi imlemiyor. Husserl’in Fenome-nolojisi de öyle. Fenomenolojinin de. şeyler dünyasını olumsu/lamak gibi bir sorunu yok' Şeyleri yadsımıyor; ama onların Gerçeklik’Ie bir ilişkisi olduğunu da düşünmüyor. Dışavurumculuk, şeylerin en asıl özü’ne ulaşabilmek için onları içinde bulundukları sahte gerçeklik’in üzerinc çıkarmakta; onu gereksiz ayrıntılardan ayıklamaktadır (3). Şeylerin rastlantısal özelliklerini paranteze almak, onu cmpırik gerçekliğin üzerine çıkarmak için’ Dışavurumcu sanat, ‘fenomc-nolojik indirgeme ye başvurur. Böylcce Fenomenoloji ile Dışavurumcu sanat arasında bir koşutluk kurulmuş olur (4).
  2. Felsefeyle resim arasında kurulan koşutluk, felsefe ile şiir arasında da kurulabiliyor. Türk şiirinin, belki de tek Dışavurumcu şairi, bu anlamda Behçet Necatigil olsa gerek. Necatigıl'ın şiiri. Husscrl'in deyişiyle. içinde yaşadığımı/ ‘hergünkü yaşam-dünyamızı (ünsere allragliche Lebensvveh) butun şeyleriyle paranteze alan ve onları bağlı göründükleri raslantısal (ilineksel) bağlardan sıyırtmayı deneyen bir şiirdir çünkü... Necatigil. şiirlerinde (özellikle de Kareler Aklar. Meyler ve Söyleriz'de) kendi gündelik yaşam dünyasını kuran şeyleri, empirik ve işlevsel bağlamlarından, bu bağlamları parante/e alarak kendi asil öz’lerinc. eidos'l&nna indirger. Örneğin: Bir dosya, bir ilaç kutusu, bir su deposu, bir saat, bir yürür merdiven, bir yol çantası, bir tren tarifesi vb., paranteze alındıktan sonra kendi eidos'larını asıl öz'lerini imlemeye başlarlar. Hergünkü yaşam dünyamı/. natüralist ya da empirik gerçekliğin dönüştüğü bir dünyayı temellendirir.

4 Şimdi bu dönüşümü Necaligil'in bir şiiri bağlamında izleyelim:

Yazı Gerçeği

Yanımdır tam kaç yan

Yazın - ne demeye geldiği

Hüznün keyfini sür!

Sizi tutuyorlar bıtakırlar bıkarlar

Acımasızdır uzak

Yakın, gecikme, kendini şiir!

İncelikler ne isterler Bilmezden gelelim gelelim Gerçek çok zaman örtülüdür

Bazan da yakın kollar uzak anlar Vakit, sürüncemede dosya Bağlanır, al görür! (5)

Necatigil. bu şiirde bir dosya imi‘nden yola çıkıyor. Çünkü peyler Dünyası’yla. hergünkü yaşam-dunyamızia ilgili tek im, ‘dosya’ bu şiirde. Öte yandan. dosya imi ile de ilişkilendirilebilecek bir tek im var: Şiirin adında geçen ‘yazı* imi... önce bu imle imlemlenen dosyanın, günlük yaşam-dünyamı/da tanıdığını/ dosya ile bir bağıntısının olmadığı görülüyor. Bu bagıntısızIık. hergünkü yaşanı-dünyamızdan tanıdığımız dosyanın, bir ‘şey* olarak paranteze alınmasından ileri geliyor. Şiir, dosya'nın. içinde yer alabileceği bağlamlardan (işlevsel, empirik} hiçbirine bir göndermede bulunmuyor. Dosyanın, ‘sürüncemede’, olduğunu ve bağlanarak alınıp götürüleceğini biliyoruz; o kadar! Bu yüzden ‘dosya’, şeyler dünyasına ait özelliklerinden sıyrılır sıyrılmaz, fenomenolojik indirgeme yoluyla, neredeyse Kafkaesque diyebileceğimiz bir Dünya nın şiirsel imlerinden birine dönüşüyor ‘Dosya’, bir karabasan gibi ölüm'ü. hiçlik’i imlemeye başlıyor. İşi bitmiş’ kağıtların, ‘ya/ıiarın sürüncemede bırakılmadan bağlanıp götürülmesi, o herşeyiıı ayırdında olduğunun ayırdında olan Transandantal Ego'yu, bu dosya’nın eidos*uyla yüzyüze getiriyor;

dünyasal içeriğinden arındırılmış Dosya, hiçlik'in imi oluyor. Dosya', burada, tabut la. dosyanın içindeki yazılar da. ölü beden'le ycrdegiştiriyor. Bu. gerçekten müthiş bir yerdeğiştirmedir. Hiçlik gibi. Yaşam ve Ölüm gibi insanı kuşatan kavramlar. Bürokratik bir Dünya'nın sıradan ve gündelik şeyleriyle eğretilc-ncrek dilegetirilmiş oluyor.

  1. Burada bir ayraç açarak Yaşam/Ölum sorunsalının Dışavurumcu sanatta önemli bir yer kapladığını da belirtmek gerekiyor. Örneğin, ünlü bir Dışavurumcu şair. Georg Trakl. birçok şiirinde güz’ ve 'akşam* imlerinden yolaçıkarak Ben'in acılarının, yalnızlığının. hüznünün temellendirmesini yapar; bu iki im aracılığıyla doğrudan doğruya insan varoluşuyla bir bağıntı kurar. Bu iki im. İ rakl ın şiirlerinde yıkılışı, yok oluşu ve ölüm’u dilegetinr (6). Şöyle de denebilir sanıyorum: Dünyasızlaştırılmış şeyler. Transandantal Ego’ya bir Yaşama Azabı yükler. Dışavurumcu Alman şiirinin temel izlekleriııden biridir Yaşama Azabı. Necatigil’in. bazı şiirlerini Türkçe'ye çevirdiği Trakl'da. bu izleğin öne çıktığını biliyoruz. Onun ‘Akşama Dalış’ (Abendgang) şimnde şu iki dize, bu bağlamda özellikle dikkati çeker:

Vergiss, vergiss, was die Seele der trübt Das Werdende sei dein Sehmerz...

(Unut unut neyi donuklaştırdığını ruhunun Bir ızdırab olduğunu varoluşunun) (7).

Necatigil de Bile/Yazdı'da ‘Yaşamak Azaptır çok Zaman' başlığı altında şöyle der ‘Bu. bir ruh yapısı

sorunudur, sonucudur. Ben ilk kitabıma o mısrayla başlarken, elbet bilemezdim değişme/ doğrultunun bu olacağını, olduğunu.* (8)

6 Fenomenolojik indirgemeyle paranteze alınan dosya'nın eidos'una ilişkin bir öte-yorum daha var burada: Dosya’nın ve Tabut un soyut Geometrisi: Dosya’nın ve Tabut’un dikdörtgen biçimliliği. Feno-menolojınin geometrik biçimlerle eidos arasında kurduğu ilişkiyi de duşundürtür. *Yazı Gerçeği’ şiirinin. Necatigil’in Kareler Aklar kitabında yer aldığını anımsamak burada. Kitabın adındaki ‘Kareler’ imi nin bu bağlamda da okunabilmesi sözkonusu olabilir elbette. NecatigiL şey'lerden uzaklaşmayı, ya da şeyler Dünyası karşısında benimsenebilecek (Fluvserl’in deyişiyle) butun ‘doğal tavırlardan (natürliche Einstellung) vazgeçtiğini dile getirmek istemiş olabilir. *Ka reler’ imini seçerek!

  1. Necatigil. ‘ Yazı Gerçeği* şiirinde

Gerçek çok zaman örtülüdür

dizesiyle neredeyse bir fenomenolojik program sunuyor bıze. Gerçck’in ‘Örtülü’ olması, onun ancak ‘paranteze alındıktan’ sonra, bir eidos olarak ortaya çıkması demektir. Paranteze alma. Necatigil’de ‘örtünün kaldırılması’ anlamına geliyor. Kuşkusuz, burada Nc-catigil'in başvurduğu şiirsel imlere de bakmak gerekiyor: ‘İşi bitmiş’ bir dosyanın kapağı nasıl kapatılırsa, bir tabutun kapağı nasıl kapatılırsa, ya da bir gömülün Ustu nasıl örtülürse. Gerçeklik de onlar gibi ‘örtü lüdür. ‘Örtü’ kaldırılınca da Gerçek, olanca çıplaklığıyla ortaya çıkacaktır: ‘Peki. biz. insanlar da dahil, bütün dünya işin içinden çıkarıldıktan sonra geriye ne kalıyor? Dünya-bütünü genel olarak varolan

şeylerin bütünü değil midir? Geriye ne kalıyor diye sormanın bir anlamı var mıdır? Tabii-nomral hayatta sağlamca bastığım varlığı olduğu gibi aparan epoche. bizleri ‘hiçliğe* mi götürdü?* (9). Husserl'in de onayladığı gibi Fenomenolojinin canalıcı sorularından bindir bu ve Necatigil 'Yazı Gerçeği'nde bu durumun altını çi/iyor.

8 'Yazı Gerçeği* Fenomenoloji ile Dışavurumcu Sanatın örtüştüğü bir kesiti daha ortaya çıkarıyor: Dünyada yaşanan trajedilerin, bireye ilişkin özel trajediler olmadığı. Yaşamın kendisinin, yukarıda belirttiğim gibi, bir ‘ızdırap*. bir *azap* olduğu... Edsc-hmidt’in. Dışavurumcu sanatçının belli bir zihniyetin, fikrin, acının, öznel trajedinin tutsağı olmadığını’ belirtirken dilcgetirmek istediği de. tastamam, bodur (10).

1)    Jose Oflega V Gasset, The Dchunuınısaıum of Ari, A Doubleday Anchor Book. Ncvv York. 1956. s.l 17 vd.

2)    Bu konuda Türkçede bkz. İsmail TunaJı. Felsefenin Işığında Modem Kesim, Remzi Kitabcvi. İstanbul 1981, s. 149-161.

3)    K. Süha F.rgand, Ekspresyonist Edebiyatta iki Farklı Tavır. Basılmamış Doktora te/i. İstanbul 1988.5.34-45.

4)    Ibid.

5)    Behçet Necatigil, Hdtiaı Eserleri S lŞiirler J). Cem Yayınevi, İstanbul 1982, s.66.

6)    K. Süha Fagand. agv, s.77

7)    Ibid

Hilmi YAVUZ(Dilin Dili Kitabından alınmıştır.

Satın almak için Tıklayınız

More articles from this author

Yorum ekle


Güvenlik kodu
Yenile

KAHRAMAN TÜRK KADINLARI
Hayme Ana'nın -hem kan bağı hem de can bağı ile- torunlarından olan kızım Meryem Ülkü'ye ithaf ederim. -Ödül Töreni Konuşması- Kayı Boyu Derneği ve Dergisinin Değerli Mensupları, Kıymetli Hâzirûn, Hanımefendiler, Beyefendiler,  Bu akşam böylesine nezih ve anlamlı bir toplantıda...
BASAT'IN TEPEGÖZ'Ü ÖLDÜRMESİ
Meğer Hanım bir gün Oğuz otururken üstüne düşman geldi. Gece içinde ürktü göçtü. Kaçıp giderken Aruz Koca'nın oğlancığı düşmüş. Bir aslan bulup götürmüş, beslemiş. Oğuz yine zamanla gelip yurduna kondu. Oğuz Han’ın at çobanı gelip haber getirdi, der: Hanım sazdan bir aslan çıkıyor, at vuruyor,...
ZİYA GÖKALP - ÖTÜKEN ÜLKESİ (İNCELEME)
"Türk gençleri yalvardılar Hakan'a:Boru çaldır, ruhlarımız uyana...Cenk edelim, yayılalım cihana: -Yayılmaktır Türk soyunun turası!Böyle diyor Oğuz Han'ın yasası! Hakan dedi: "Anayurt'tan bıkılmaz,Boş bulunup eve düşman tıkılmazYabancılar çıkarılır, çıkılmaz." -Toplanınız: vatanınız...
 İSLÂM VE ŞİİR
Cahiliye döneminde Arap şiiri çok gelişmiş, belli bir yetkinliğe ulaşmıştı. Arap şairler güzel söz söylemek için birbirleriyle çeşitli ortamlarda yarışırlardı.  Övgü ve yergide sınır tanımayan şairlere gaipten haber veren kâhin gözüyle bakılıyordu. Uygun olandan uzaklaşma anlamına gelen ifrat...
İHANET - ZEYNEP ÖZKİŞİ
İçimdeki yenilmesi,engellenmesi imkansız öfke halimle alakam yokmuş gibi.... Vakur, gururlu olgun bir hanım duruşuyla sanki kızgın, kırgın değilmiş,dayanabiliyormuş, canım acımıyormuş, gibi, etkilenmemiş, defalarca ölmemiş gibi dimdik ayakta duruyorum.   Karşımda ki yeni yetme sayılan,...
HÜRRİYET
Hürriyet, havalı Hürriyet. Yürüdüğü zaman yeri göğü titreten, belediye reisinin karısı Hürriyet. Deniz kenarındaki muhteşem köyümüzün  belediyelik olduğu zamanlardı. Çok göç verdik. Kıymete bineceğini bilselerdi kimse göçmezdi. Sonraları muhtarlık oldu. İlçeye bağlandık. Haritadan da...
prev
next

TÜRKÇE'DEKİ VATAN - 5

Prof.DR.Hilmi ÖZDEN

Geçen yazımızda Prof.Dr.Nurullah Çetin beyin “Tek millet davası, tek dile bağlıdır” isimli makalesi çerçevesinde “Türkçe’deki Vatan” yazımıza devam edeceğimizi belirtmiştik. Türkiye bugünlerde tarihinin kritik noktalarından birinden geçmektedir. İmparatorluk dönemimizde bile yaşamadığımız hilkat...

Yeşil Çeşme

Edebiyat Dunyamız

Beni o büyük çocuklar karşında koruyan diyemem ama hiç olmazsa teselli eden bir kız vardı: Polika! Kasabaya taşındığımız gün gavur diye horladığım için bana darılmasının ardından artık çok zaman geçmişti.

TÜRKÜDEKİ VATAN - 1

Prof.DR.Hilmi ÖZDEN

Bayram Bilge TOKEL diyor ki; “Türküler bizi söyler yüzlerce yıldır, biz türküleri... Türkü BİZİZ. Aslında, en sade en yalın, en insan halimizle biz.Sevdalarımız, gurbetlerimiz, ayrılıklarımız, yoksulluk ve acılarımız kadar dualarımız...

İDEOLOJİLERDEN KİMLİĞE; YENİ SOSYAL HAR…

Edebiyat Dunyamız

16 yaşındaki İsveçli Greta Thunberg, çevre sorunları ve geleceğine olan etkisini konu alan İsveç parlementosu önünde yaptığı eylem ile bir sosyal hareket oluşturdu. Bu sosyal hareketle, onun sayesinde ekoloji Avrupa...

YOKSUN SEN...—Ömer Lütfi Mete’…

Yağmurlu bir günde tanımıştım seni. Sokaklar sırılsıklam bir hüzünle ıslanmış, martılar...

YALNIZLIĞI BİZ Mİ SEÇTİK?

Söyleyişi kolay ama yaşanması çok zor olanların başında yalnızlık geliyor bana...

DÖRT İNSAN TİPİ

Hayaca verdikleri mâna bakımından insanları dört tipe ayırmak mümkündür: 1. Keyif adamı, 2...

SANATÇININ PSİKOLOJİSİ

Amerikalı teolog ve psikolog Rollo May “Yaratma Cesareti” adlı eserinde şöyle...

BELÂ RÂHINDA BEN

Belâ Râhında BenNe yerden kârbân-ı gam geçer olsa konar bendeBelâ râhında...

SERBEST ŞİİRİN YAZIMINA DAİR B…

Şiir kavramı ve şiire dâir tartışmalar-sanırım- hiç bitmeyecektir. Mânâ, biçim ve...

TÜRKÇENİN UYANIŞI-1

Bugün akademik düzeyde bile dilin imkânlarını, maalesef şuuraltında yürüyen bir değerlendirmeyle...

Şiirlerle Ziya Gökalp

Turan Nabızlarımda vuran duygular ki tarihin  Birer derin sesidir, ben sahifelerde değil ...

PROF.DR. MEHMET FUAT KÖPRÜLÜ

Prof.Dr. Mehmet Fuat KÖPRÜLÜ Türk tarihi ve Türk Edebiyatı tarihi yanında Türkiye’de...

OSMANLI'NIN SON SAVAŞI - ALTAY CENG…

Bu ülke, 1914 Ağustosu’nda bir mukadderat anına varmış olarak, kaçınamayacağı bir...

VİRÜS MEKTUBU

(Sizden sonra adalet duygusuna hâlâ önem veren, kendisinden başka şeyleri de...

ŞİİR ve ŞİİRDE DİL MESELESİ

Şiirin bir sanat dalı olarak kabul edilişinden bu yana gerek şairler...

GAZEL - ZİYA PAŞA

GAZEL Diyâr-ı küfrü gezdim beldeler kâşâneler gördüm Dolaştım mülk-i İslâm bütün...

İSMAİL BEY GASPIRALI VE TÜRK BİR…

Türk milliyetçiliği düşüncesinin en önemli simalarından biri olan İsmail Bey Gaspıralı...

Aşık Sefil Selimi

Aşık Sefil Selimi, Asıl adı Ahmet Günbulut (d. 26 Ağustos 1933...

Ahmet Bican Ercilasun’un “Gülna…

Sema MUTLU Türkistan’a giden Türkologların yaşadığı olaylar üzerine kurgulanmış bir roman olan...

OSMAN ATTÎLA

Osman Attila ismini, ilk defa 1948 yılında, “ÇIĞIR” dergisinde çıkan “ Kızıldağ’da Bir Değirmen" başlıklı...

TÜRKÇENİN MİSAFİRLERİ (GÜN OL…

Yaşamak başlı başına bir öğrenme sürecidir. Öğretirken de öğreniriz. Hele bir...

MEHMED ÂKİF'E DAİR-4: HESABA ÇEK…

1.Giriş:  Safahat’ı inceleyenler, onun bir “tesbitler kitabı” olduğunu kolaylıkla görmüşlerdir. Sosyal bünyeyi...

YAHYA KEMAL TAŞTAN - BALKAN SAVAŞL…

Yahya Kemal TAŞTANÖtüken Neşriyat, 2017 Âdeta Balkan İmparatorluğu addedilebilecek Osmanlı Devleti’nin son...

Vatanı Dilinde Cengiz Dağcı

Cengiz Dağcı 9 Mart 1919’da Kırım’ın Gurzuf kasabasında doğ- du; 22...

MEHMED ÂKİF'E DAİR- 2: MİLLÎ M…

   2.2. Gazeteci Âkif ve Millî Mücadele          27 Ağustos...

HİKÂYECİDE SEÇME VE AYIKLAMA KÜ…

-Hikâye Üzerine Gençlerle Sohbet- Hangi işi yaparsak yapalım, onunla ilgili temel alan...

SEVGİLERLE YÜKLÜ GERÇEK BİR ŞA…

Bir dostuna yazdığı mektupta: “Elimde Türkçe gibi güzel bir silâhım var. Bu...

HAMDULLAH SUPHİ TANRIÖVER’İN HA…

Hamdullah Suphi Tanrıöver, Devletine, Türk Ocaklarına ve Türk Milliyetçiliği fikrine ömrünün...

Cengiz Aytmatov ve Kızıl Elma

Aytmatov ,Cengiz (d. 12 Aralık 1928 , Şeker Kırgız ÖSSC) ...

PEYAMİ SAFA-1

Şair İsmail Safa'nın oğlu ve «Mahşer», «Bir Akşamdı», «Şimşek», «Fatih -...

DİVAN EDEBİYATI VE KAVRAMLAR - 4 (…

a. Biçimlerine göre • Divan şiiri, nazım biçimleri bakımından zengindir...

DEDEM KORKUD’CA SÖYLENMİŞ BİR …

“Kayı” denince söylenmesi gereken ilk söz; Dedem Korkud’un millî hafızamıza silinmez...

Ayşe YAZICI YAVUZ

Ayşe YAZICI YAVUZ 1980 Niksar doğumlu.  2003 yılı, Osmangazi Üniversitesi, Türk Dili ve...

TÜRKÇE'DEKİ VATAN - 3

Büyük Türk şâirlerinden biri olan Mehmed b. Süleyman Fuzûlî (ölümü 1556)...

KAYI’NIN KUTLU GÖÇÜ -AHLAT-SÖ…

Mahan durağından kalktı göçleri Dua içre yedileri üçleri İslam’ın özünden gelir güçleri Bulunmaz yürekte...

DEĞİRMEN - 1

Doğduğunuz yer bir köyse, yaşadığınız coğrafyanın birçok güzelliğiyle birlikte zorluklarıyla da...

HÜSEYİN RAHMİ GÜRPINAR VE GÜLYA…

Gulyabani, romancıya yaşlı bir hanım okuyucusu tarafından cinlerle, perilerle ilgili giz...

ilk sözlük

Meşrutiyet inkılâbından sonra, 1910 yılının soğuk bir kış günü… İstanbul’da dönemin...

EĞRİLER EĞRİ İLE, DOĞRULAR DO…

“Ah o 20. asır yok mu!” diyordu Mehmet Akif. “Ne kadar...

BİR BARDAK ÇAY

Canım çay istedi. “İyi demlenmiş bir çay olsa” dedim kendi kendime...

YİNE TASAVVUF

Kelam, Allah tarafından kulu ve elçisi vasıtasıyla gönderilen kitabın, zamanlarının ihtiyaç...

BEN BİR GÜRGEN DALIYIM - HASAN AL…

Hasan Ali Toptaş’ın 2003 yılında yazdığı “Ben bir Gürgen Dalıyım” romanı...

Gönlümden...

Prof.Dr. Muzaffer Metintaş Muzaffer Bey Türkiye'nin en iyi "Göğüs Hastalıkları" uzmanlarından birisi. ODTÜ'de...

NİHAD SÂMİ BANARLI

Şeyma GÜNGÖR1 NÎHAD SÂMİ Banarlı Cumhuriyet devrinin yetiştirdiği en önemli edebiyat öğretmeni...

DEĞERLERİMİZ VE BİZ

Zekâ, hızlı anlama, zihin berraklığı, kolay öğrenme, güzel akletme, hafızada tutma...

TÜRK ROMANININ UÇBEYLERİ

Avrupa kaynaklı bir edebiyat dalı olan roman sanatının başlangıcının 1605 tarihli...

KÖYÜMDEN... GÖNLÜMDEN...

Dün bizim Metin Bilgesoy kardeşimizin yazısını koymuş, bugün de nasip olursa...

NUREDDİN YILDIZ HOCA'NIN YILDIZI IT…

Tabloda bir hoca…Arkasındaki kütüphanede hadis, siyer, fıkıh ve tefsir gibi okunmayan...

BİZE BİR HÂL OLDU

Bize bir nazar oldu Cumamız pazar oldu Her ne olduysa bize Hep azar...

SİS (TAHLİL) - TEVFİK FİKRET

Sarmış yine âfâkını bir dûd-ı munannid, Bir zulmet-i beyzâ ki peyâpey mütezâyid. Tazyîkının...

HOŞ SOHBET OLABİLİR MİYİZ?

Söz sultanlarının yanında söz söylemek baş yarardı. İki dinleyip bir konuşmayınca...

ANLA(ŞA)MIYORUZ

‘Aya giden insan ile iletişim kurabilecek sistemleri buluyoruz. Buna rağmen çoğu...

Ayarsız Dergisi

Mart 2016 tarihinde yayın hayatına başlamış olan Ayarsız dergisi “hâlet-i ruhiyemiz...

İNSAN, TANRI’NIN MUCİZELERİNİN…

Oldum olası sanatçıların yetişmesinde kültürel bir ortam olarak mekânın ayrı bir...

ÖMER KAPLAN KOZANOĞLU

1973 yılında Adana Feke’de doğdu. Köy ilkokulundan sonraki eğitim hayatını parasız...

BAĞLAMAM VAR ÜÇ TELLİ

Bağlama, Türk’ün gönül dünyasının aynasıdır. Telli tezeneli bağlamanın sesiyle önce titrer...

SAYI - 11 LİSELERE Mİ, BAŞKA MEKT…

1910 yılına ait bu soruyu gündeme getirmemizin nedeni üzerinden bir asırdan...

YOL ODUR Kİ DOĞRU VARA

Yoldur seni hedefine götüren.Zaten insan ya yol olmalıdır veya yolcu. Yol olmalıdır,güzelliği...

MOTİFLERİN DANSI

Eller ne çok işe yararlar. Hayata tutunduğumuz, hayatı kavradığımız, işlediğimiz, ördüğümüz...

UYUM

Olduydu, olmadıydı; uyduydu, uymadıydı; olacaktı, olabilirdi aslında, olmalıydı; şöyle/böyle yapsaydık; böyle...

ŞİİR ÖLÜYOR MU?

Bir müddetten beri Ulus gazetesinde mühim bir anket devam ediyor. An ketin mevzuu...

KIZILELMA: TÜRK’ÜN YÜCE ÜLKÜS…

Gizli arzuların ifadesidir rüya. Şuuraltı isteklerin dışa vurumudur. Karışık hayâllerdir. Rüya...

NELER GEÇMEDİ Kİ?

Tercanlı İsmail Daimî(1932-1983)’nin  “Ne ağlarsın benim zülfü siyahım Bu da gelir bu da...

AZMİ GÜLEÇ

Türk sanat hayatına: Fetih Yıldızı, Kapısız Sokaklar, Zamanların Ötesi, Ağustos Güneşi-Malazgirt...

TÜRKLÜK KAVRAMI VE SÖZLÜĞE BAKM…

Herhangi bir sözün anlamını öğrenmek istediğimiz veya sözün ne anlama geldiği...

DEĞERLER BUHRANI KARŞISINDA MEHMET…

Değerler, din, bilim, felsefe, sanat, ahlak gibi alanlarla yakından ilişkilidir. Değer...

AŞKIN KENDİ HALİ

Aşkı bir de benden dinleyin. Bu giriş dört kelimeden meydana gelmiş...

SÖZÜMÜZE NE(LER) OLUYOR (1)

Konuşamaz, anlaşamaz, tartışamaz insan(lar) olduk. Birbirimizle iki çift söz edemiyoruz. İki...

DÜNYA DENEN ÇUKUR

Dünya denen çukur kaç kere doldu boşaldı. Dini kaynaklar Nuh tufanından hareketle...

Vazife, Mesuliyet, Had ve Hak

Hür olarak yaşamak üzere yaratılmış olan insanoğlu, kendi seçimi ile haklarının...

ŞİİR HAKKINDA BAZI DÜŞÜNCELER

Biz bu satırlarda, şiirde anlam ve açıklığın ne değerde şeyler olduğu...

SANMA ŞAHIM HERKESİ SEN SÂDIKANE …

“Aşk ikliminde Selim kimdir, dedin. Kim olacak! Bir biçare, bir hakîr...

TÜRKÇE'NİN KÖKLERİ

Türkçe, kö– sesinden türetilmiş sözcükler açısından çok zengin bir içeriğe sahiptir. Çalışmamızda...

AHMET HAMDİ TANPINAR KİMDİR VE Ş…

Ahmet Hamdi TANPINAR (1901-1962) Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatının şâir, hikâyeci, romancı...

KUYUYA MEKTUPLAR

Kitapların dünyası farklıdır. Edebiyat çevresi diye bir yer vardır. Uzun kısa...

BİR DÜNDAR TAŞER YAZISI : ARADIĞ…

İşit beni, dinle beni, duy beni! Eğlendirmez düğün, dernek, toy beni...

SABIR ÜZERİNE

Hayâ zinettir. Takva da keremdir. En hayırlı binek de sabırdır. –...

ŞİİRDİR DAMLADA DERYAYI GÖRMEK

Şiir, bir kaygının dışa vurumudur. Şiir, ulu hasretlerin diğer adıdır. Şiir, bilen insanın...

Bahtiyar VAHAPZÂDE

Türk dünyasının görkemli şairi 20. yy. Azerbaycan edebiyatının şiirinin muhteşem siması...

FUZÛLÎ VE BÂKÎ DİVÂNI’NDA BE…

Kur’ân ve hadislerde sıklıkla geçen ve Divan şiirinde de hayli fazla geçen...

HALK HİKÂYESİ ÜZERİNE

Halk Hikâyesi Tanımı Türk Halk Edebiyatı’nda anlatı esasına dayalı destan, masal, efsane...

TÜRKİYE’DE GENÇLİĞİN TOPLUMS…

Bu makalede özellikle medya tarafından oluşturulan popüler kitle kültürünün gençlik açısından...

SANAT,EDEBİYAT VE SİYASET...

"Doğduğumuz memleket bütün taştı çakıldı;//Sert yoğrulmuş mayamız bizi dik başlı kıldı.//Yalana...

PRUSA'DA BİR BAYRAM SABAHI, MANGUEL…

Pınarbaşı’ndayım… Bursa’ya yüzyıllardır âbıhayat içirmiş en güzel köşeciğinin kuytusunda… Elimde uzun zamandır...

DEĞİRMEN - 2

Suya doymuş toprakların suyla barışık çocuklarıydık. İki deresi, bir ırmağı, evlerinin...

TÜRK DİLİ İÇİN - Halid Ziya U…

Ben Türkçenin ezelî bir âşıkıyım. Hepimiz öyle değil miyiz? Türkçeyi muhtelif...

DEDE KORKUT'U TANIYALIM

Tüm Türk topluluklarının, milletlerinin ortak kültürüdür. Dede Korkut; Dedem Korkut, Korkut...

SONSUZ BAHAR

Sabah uyandıktan sonra yatakta bir süre tembellik etmek güzel, fakat sorular...

TÜRK FIKRA TİPLERİNDEN ‘PALULU …

Fıkra, kısa ve öz bir anlatıma sahip bir düşünceyi veya toplumdaki...

OĞUZ UYKUSU VE KUTADGU BİLİG!..

Oryantalist birikim ve mantığıyla kendisine kim olduğunu öğretmeye çalışan sosyal bilimlere...

ÇAM KOZALAĞININ İSYANI - ÖYKÜ

Çam ağacı mutluluk içinde yemyeşil ormanda, sarı yıldızların altında huzurlu yaşıyordu...

Muhakemetü'l Lügateyn Nedir?

Ali Şir Nevai’nin yazdığı, kelime anlamıyla “İki dilin kıyaslanması” anlamına gelen...

ALLI TURNA

“Allı turnam bizim ele varırsan Şeker söyle kaymak söyle bal söyle Gülüm gülüm...

NURETTİN TOPÇU'NUN KÜLTÜR VE MED…

“Hareket ediyorum, düşünüyorum, birliği seviyorum, o halde varım” Nurettin Topçu Eski Türk destanlarından...

Suzan ÇATALOLUK

Tokat’ta doğan Suzan Çataloluk ilk ve orta Okulu İstanbul’da, liseyi Erzurum’da...

Osmanlı'yı Yeniden Keşfetmek

"Osmanlı Devleti’nin kuruluşunun 700. yıl kutlamaları Türkiye’de umulmaz bir ilgi uyandırdı...

Behzod FAZLIDDİN

Behzod Falıddin, 1983 Özbekistan Cumhuriyeti Namangan bölgesi doğumlu olan Behzod Fazliddin...

BOŞLUĞA MEKTUP

Aylardan Ocak. Kar yağmaya gece başlamıştı ve belli ki hiç ara...

UNUTULAN POZANTI KONGRESİ

Mustafa Kemal’in Erzurum ve Sivas Kongrelerini hepimiz biliriz. Fakat Pozantı Kongresi...

GÖNÜL GÖÇLERİNİN DURAĞI

Hz.Mevlana şöyle der göçle ilgili;’’ “Kervan başının, kervanın kalkmak üzere olduğunu...

İSTANBUL'UN ORTA YERİ YÜREĞİM

Bir şekilde yolu İstanbul’dan geçmeyen, şair, yazar, düşünür, eleştirmen, devlet adamı...

İNSANIN TAŞRASI - V

O sene yaylaya çıkamadılar. Yayla Vakti köy hep ıssız olur. Yine...

HER DEM YENİDEN DOĞARIZ

Ulu şair Yunus Emre bir şiirinde “Her dem yeniden doğarız/Bizden kim...

AHMET TUFAN ŞENTÜRK

Ahmet Tufan Şentürk’ü, ta 1950’li yıllarda tanıdığımdan beri, onu hep sanat...

TANPINAR’IN HUZUR ADLI ROMANINDAN …

MACİDE Huzur’un ilk bölümü, romanın bilge karakteri İhsan’ın hastalığı çerçevesinde, geriye dönüşlerle...

ÇAĞDAŞ KÜRESEL MEDENİYET

Sayfa Sayısı:  248 sayfaKağıt Cinsi:  2. hamurKapak Cinsi: Karton kapakEbat:  16.5x23.5Basım Tarihi:  08-2006Baskı:  3ISBN:  978-975-7032-92-2"Tarihte topyekûn insanlığa...

Yedi İklim Dergisi

Hasan Aycın, Alim Kahraman, İbrahim Usul, Mustafa Çelik, İlhan Kutluer, Ali...

ŞAHİTLER DERGİSİNİN 23. SAYISI …

Şahitler Dergisinin 23. sayısı da dopdolu ve gündemi yakalayan içerikleriyle yayımlandı...

Mehmet Ali Kalkan

 Mehmet Ali KALKAN, Eskişehir Eskişehir'de doğdu. Eskişehir Gazi İlkokulunu, Tunalı Ortaokulunu, Motor...

ŞEKİLLER-2

(Şekil 12 ) Şekil Mimari parça Osman Eravşar, Haşim Karpuz, İbrahim...

ALIMLAMA ESTETİĞİ KURAMI ÇERÇEV…

Edebiyat, Platon ve Aristo’dan bu yana toplum üzerinden tesirler yaratan bir...

Hakan İlhan KURT

1976 yılında Tarsus’ta doğdu.2002 yılında Niğde Üniversitesi’nden mezûn oldu.Töre, Kurgan Edebiyat...

ROMAN SANATININ MİLLETLEŞME SÜREC…

Mitolojik çağlara kadar inen anlatı sanatlarının en yeni üyesi olan roman...

Gökhan Akçiçek

Şair ve yazar. 15 Mart 1961’de Ordu’da doğdu. Aslen Alucra’nın Karaağaç...

ŞEHRİN SIRMALI, İPEKLİ TAŞLARI …

Tarih kitaplarına göre Bursa surlarının yapılışı tâ İ.Ö. I. yüzyıla dayanıyor...

FEYZİ HALICI

Eveli gün arabada giderken TRT Radyo Türkü'de bir türkü başladı;Söz: Feyzi...

SAYI - 18 ŞİMDİ BÖYLE KALIP BATA…

Sürgünde muhalefet eden bir gazetenin adının “Hürriyet” olması çok manidar… Ama...

HEDEFLERİMİZ VE BİZ

Her dağın boranı kendine göre olduğu gibi her insanın hedefi de...

Ahmet Yılmaz SOYYER

Ahmet Yılmaz Soyyer’in Şiir Dünyası Yılmaz Soyer, ya da şiir dışındaki çalışmalarıyla...

Osmanlı Kitap Koleksiyonerleri semp…

Sabancı Üniversitesi, İstanbul Şehir Üniversitesi ve Koç Üniversitesi Anadolu Medeniyetleri Araştırma...

KAFA KONFORU

Dikkat ! Bu yazı ziyadesiyle öznellik içerir. Söze başlarken başlığın kaynağını...

VATAN ENDİŞESİ VE CEHALET “MÜR…

Yaşar Nabi Nayır’ın bir anketine verdiği cevapta Ahmet Hamdi Tanpınar şöyle...

FELSEFEDEN PSİKOLOJİYE MİLLİYET…

Alman ruhbilimci Erich Fromm İnsandaki Yıkıcılığın Kökenleri adlı çalışmasında şöyle der: “İnsandaki yıkıcılığın...

REŞAT NURİ GÜNTEKİN ve YAPRAK D…

Ali Rıza Bey, şair ruhlu, içine kapanık, kendi hâlinde dürüst bir...

ARİSTO’DAN FARABİ’YE POETİKA

Felsefe, bir düşünme disiplinidir. Felsefe; bilgi, bilim, din, sanat, evren, insan...

TARIK BUĞRA - HAVUÇLU PİLAV MESEL…

Yağmur yağıyordu, pis pis yağıyordu. Bu havada ancak yapabilecek bir şey...

ARAŞTIRMA RAPORUNUN BİÇİMİ VE K…

Bir araştırma raporunun içeriğinin zenginliği kadar sunuluş biçimi de önemlidir. Tüm...

GAZELİN ANLAM-YAPI İLİŞKİSİNDE…

Divan Edebiyatı gazellerinin şekil özellikleri hakkmdaki bilgiler hemen hemen bütün el...

YORGUN KELİMELER

Ses duymak ister insan, kendinde ve çevresinde. Fıtrattandır bu. Yaprakların hışırtısını...

GENÇ ŞAİRDEN BEKLENEN (ORHAN VEL…

Yirmi yaşımızı dolduralı bir iki seneden fazla olmamıştı; beylik kalıplar, beylik...

BARTIN'DAN BATUM’A GİDEN YOL RİZ…

Ne güzel demiş şair, “Seher yola giren âşık gece Leylâ’da akşamlar”...

Orhan Seyfi Orhun

Orhan Seyfi Orhon (d. 23 Ekim 1890, İstanbul - ö. 22...

CEZERİ’DEN AZİZ SANCAR’A TÜRK…

Gençlik söz konusu edildiğinde, doğru yanlış bütün düşünceleri ele alırken, gerçekçiliği...

Şekiller-1

(Şekil 1) M. Ö. V-III. Yy Pazırık'ta V. Kurgan'dan çıkan, duvara...

KIZDIRAMAZSIN BENİ!

Doğrusunu söylemek gerekirse şimdiye kadar hiç duymadığım bir cümle: “Kızdıramazsın beni”...

Ömer Lütfi METE

Ömer Lütfi METE Şair, yazar, gazeteci ve senarist. 1950 yılında Rize’nin İyidere...

SÖZ ÜZERİNE

Güzel söz, sadakadır. - Hz. Muhammed (SAV)- Kutadgu Bilig’te sözden ‘Ölüden...

TÜRK MÜZİĞİNİN EŞSİZ USTASI:…

Klâsik Türk müziğinin büyük ismi, Mimar Sinan’la birlikte medeniyetimizin estetik boyutunu...

ORHUN YAZITLARI

Bugün büyük bölümü Moğolistan Halk Cumhuriyeti sınırları içinde kalan topraklar, Türk...

MANKURT

“Adını hatırla, kim olduğunu hatırla” bir annenin kimliğini, kişiliğini yitiren çocuğuna...

Kamuran ÖZMEN

Kamuran Özmen 1946 Çanakkale-Lapseki doğumlu ve İlkokul mezunu. Biri Piyade Albay, diğeri Tabip...

MERDİVEN - AHMET HAŞİM (TAHLİL)

Ağır, ağır çıkacaksın bu merdivenlerden, Eteklerinde güneş rengi bir yığın yaprak, Ve bir...

ZAMANIN DEĞERİ

Değişik kaynaklarda zamanın değişik tanımlarına rastlamak mümkündür. ‘Bugün, nakit; yarın, bono;...

“SUSMALAR”IN ŞAİRİ ÜÇLER G…

Üçler Güler, “zaman”la kavgası olan bir adamdı: Zamana daha çok şey...

ANKARALI ARABACI İSMAİL VE MUSTAFA…

Yunan ilerleyişi ve iç isyanlar sebebiyle Ankara Hükümeti bunalmıştı. Millî Kurtuluş...

ÂLİM VE ŞÂİR BİR DEVLET ADAMI:…

Kadı Burhaneddin, Oğuz Türkçesinin yanında Doğu Türkçesine de hâkimdir. Şiirlerinde, eski...

SEVGİLİ ÖĞRETMENİM

Beni tanıdığını, beni anladığını biliyorum. Sana güvenerek içimden geleni seslendirmek istedim: Hayat...

Kırmızı Kitaplar

Ötüken Yış
GÜNEŞLİ BİR NÎSAN GÜNÜ
Turgut GÜLER
Türk Felsefesi
Kırmızı Yazılar
GÜN BATIMI
ERMENİ TEHCİRİ SIRASINDA SAĞLIK SORUNLARINA KARŞI ALINAN TEDİRLER VE UYGULAMALAR
GURBET YOLU

BİYOGRAFİ

Cemal SAFİ

Edebiyat Dunyamız

Cemal Safi Cemal Safi, şaiɾ. 1938 yılında Samsun'da doğdu. Babası meɾhum Mehmet Safi, annesi meɾhume Ayşe Safi'diɾ. Öğɾenimine Sakaɾya İlkokulu'nda başladı. Samsun Sanat Okulunda son veɾdi. Cemal Safi evli ve...

Muharrem KUBAT

Edebiyat Dunyamız

Muharrem KUBAT 9 Ocak 1933'te, Emirdağ ilçesine bağlı Karacalar köyünde doğdu.Evli ve 2 çocuk babasıdır.1942 yılında Göveççi köyündeki ilkokula başladı ve 1949 yılında bu okulu bitirdi. Aynı yıl Çifteler Köy Enistitüsü...

Musin İlyas SUBAŞI

Edebiyat Dunyamız

  25 Temmuz 1942'de Şarkışla'da doğdu. İlkokulu doğduğu yerde,(1956), orta ve liseyi Kayseri İmam-Hatip Okulu'nda okudu. Yüksek öğrenimine İzmir'de başladı. Kayseri Yüksek İslâm Enstitüsü'nde (1972) tamamladı. Bir süre gazetecilik (1961-73), ardından...

AHMET CEVDET PAŞA VE HAYATI

Edebiyat Dunyamız

Ailesi ve Medrese tahsili Osmanlı Devleti’nin ilim ve devlet adamlarından olan Ahmet Cevdet Paşa; milâdî 26-27 Mart 1823 (Hicrî 13-14 Recep 1283) yılında şimdiki adı Loveç olan Bulgaristan’ın Lofça kasabasında kendi...

NİHAL ATSIZ

Abdullah SATOĞLU

Türkçülük ülküsünün büyük önderi, kudretli şâir ve tarihçi Nihal Atsız’ı 11 Aralık 1975 günü, beklenmedik bir anda kaybettik. 1975 yılı içinde Arif Nihat Asya, Necdet Sançar ve Nurettin Topçu ile...

PEYAMİ SAFA-3

Edebiyat Dunyamız

Yirminci asır Fransa'sının en büyük romancısı Marcel Proust der ki: «Dünya bir kerede halkedilmedi. yeryüzüne orijinal san’atkârlar geldiği nisbette çok defalar da halkedildi.» Proust bu sözlerile hakiki san’atkâra bir halik...

Behzod FAZLIDDİN

Edebiyat Dunyamız

Behzod Falıddin, 1983 Özbekistan Cumhuriyeti Namangan bölgesi doğumlu olan Behzod Fazliddin lisans eğitimini Özbekistan Devlet Cihan Dilleri Üniversitesi’nde uluslararası gazetecilik Bölümü’nde tamamlamıştır. Yüksek lisans eğitimini Dünya Ekonomisi ve Diplomasi Üniversitesi’ninda ayni  bölümumde tamamlayıp, Özbekistan Cumhuriyeti...

Osman Olcay YAZICI

Edebiyat Dunyamız

Şair, Yazar ve Gazeteci. Gazeteci yazar Osman Olcay Yazıcı 1953 Trabzon Sürmene doğumluydu. Osman Olcay Yazıcı, 1953’te Trabzon’un Sürmene ilçesine bağlı Küçükdere Nahiyesinin Yukarıovalı köyünde, Molla Temel’in oğlu Ahmet ile Ali...

HACI BEKTAŞ VELİ'NİN HAYATI VE ESERLERİ

Prof. Dr. Abdurrahman GÜZEL

Hacı Bektaş Veli, Ahmed Yesevi'nin halifesi Lokman Perende'nin bizzat talebesidir. Kendisi mükemmel bir dini-milli kültür formasyonu almıştır. Bu sebeple O, Anadolu'nun Türkleşmesi ve İslamlaşması için Türkistan illerinden vazifeli olarak gönderilmiştir. Böylesine...

ÖYKÜ / ROMAN

REFİK HALİD KARAY - AYŞEGÜL

Çam ağaçlarının sesi nasıl tarif edilmelidir? Hem buna ses demek doğru mudur? Ne fısıltıya benzer, ne de bir din nağmesi veya sevda sözleşmesidir. Çamların sesi değil, nefesi vardır. Bana, kendi...

ANKARALI ARABACI İSMAİL VE MUSTAFA KEMÂL -…

O zamanlar askeri okullar yaşlı imparatorluğun en çağdaş eğitim kurumları arasındaydı. Genç adam, aradığı bilgiye ve tecrübeye ancak böyle bir okulda ulaşabilirdi; çünkü bu okullar öğrencilerine sadece askeri konularda değil;...

TARIK BUĞRA - YARIN DİYE BİR ŞEY YOKTUR

Kendimi hafifçe heyecanlı hissediyordum: Bir sürü sıgara içmiştim; son olsun diye bir tane daha yaktım. Bu biter bitmez yatağa girmeliydim: Yarın vücudum dinlenmiş, zihnim açık olmalıydı. Sigarayı içerken Hâmid’den ve mesela...

Könçek Dönderme

 —Hadi hazırlan da gideli.  —Tamam deyip fırladım. Birkaç gün önceden sözleşmiştik. Hazırlanıp Seyfi’yle yola düştük. Bugün akşama şenlik var:  Güneydeliktaş’ la Kuzeydeliktaş köyleri arasında güreş olacakmış. İki köyün ağaları anlaşmışlar. Başpehlivanlığı kim alırsa ona...

ANKARA'LI ARABACI İSMAİL VE MUSTAFA KEMÂL …

Küçük Mustafa Kemal, Topçu Kolağası Mehmet Tevfik ve Yüzbaşı Mustafa Beyler Ak Hocanın vaaz verdiği camiye vardıklarında cami dolmaya başlamıştı. Ak Hoca, Seyyid Hoca’nın talebesi idi. Seyyid Hoca’yı Balkanlarda bilmeyen...

RAMAZAN’IN İKİ YAKASI

“… Ne babaannem, ne de ondan sonraki kuşaktan amcalarım, yengelerim, babam, annem, bir gün bile oruç tutmazlardı ama Ramazanlarda iftar saati, oruç tutanların iştahıyla beklenirdi. Akşamın erken bastırdığı kış günlerinde babaannem...

ÖLÜMÜN KIYISINDA

Saatlerdir hiç kıpırdamadan uzandığım yataktan yavaş yavaş atıştırmaya başlayan kar’ı seyrediyorum. Rüzgârın uğultusu kulaklarıma kadar geliyor. Bir an bu saatte derste olmam gerektiğini hatırlıyorum. Gözlerim kararmaya, ellerim titremeye başlıyor. Göğsümün...

Cengiz Aytmatov ve Kızıl Elma

Aytmatov ,Cengiz (d. 12 Aralık 1928 , Şeker Kırgız ÖSSC) , yazar , çevirmen ve gazeteci.             Yazarlığa 1952’de başladı , 1959’da Kırgız’da Pravda muhabiri oldu. Povesti gor I stepey (...

ÖMER SYEFETTİN - PERİLİ KÖŞK

Sermet Bey döndü, arkasındaki bekçiye, – İşte bir boş köşk daha! Dedi. Küçük bir çam ormanının önünde beyaz, şık bir bina, mermerdenmiş gibi göz kamaştıracak derecede parlıyordu. Tarhlarını yabani otlar bürümüş. Bahçesinin...

ŞAİR ve ŞİİR

NEDİM - TAHLİL- Bir safa bahşedelim gel ş…

ŞARKIBir safa bahşedelim gel şu dil-i nâ-şâdaGidelim serv-i revanim yürü Sa’d-âbâd’aİşte üç çifte kayık iskelede âmâdeGidelim serv-i revanim yürü Sa’d-âbâd’aGülelim oynayalım kâm alalım dünyâdanMâ-i tesnîm içelim çeşme-i nev-peydâdanGörelim âb-ı hayât...

İBRAHİM SAĞIR

   Rahmetli Rasim Köroğlu sık sık şöyle derdi; ‘’Bir küçük salon kiralayacağım, dernekteki arkadaşları, eşlerini, dostlarını arkadaşlarını çağıracağım. Herkesi tek tek anlatacağım, bakalım nasıl olacak?’’           Eskişehir Şairler Derneği’nde her kişi...

HOCAM HAKKI TARIK BEY

Üstad Necip Fazıla göre, Hakkı Tarık Us: "Her işte kılı kırk yarıcı, gayet ciddi, temkinli herşeyden evvel lisan âlimi ve hastalık derecesinde mantık düşkünü, yalçın bir bekâr hayatı sürmekte bir zat... Bâb-ı...

NAMIK KEMAL - HÜRRİYET KASİDESİNİN İNCE…

HÜRRİYET KASİDESİ1. Görüp ahkâm-ı asrı münharif sıdk u selâmetten Çekildik izzet ü ikbal ile bâb-ı hükûmetten 2. Usanmaz kendini insan bilenler halka hizmetten Mürüvvet-mend olan mazluma el çekmez iânetten 3...

AHMET HAMDİ TANPINAR KİMDİR VE ŞİİR HAK…

Ahmet Hamdi TANPINAR (1901-1962) Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatının şâir, hikâyeci, romancı, edebiyat tarihçisi ve denemecisidir. O, geniş yelpazede eserler vermiş bir sanatkârdır. Şüphesiz onun en bariz vasfı, kendisinin de kabûl ettiği...

A. YAĞMUR TUNALI

Yağmur Tunalı,1955 yılında, Kayseri Yahyalı’da doğdu. Orta öğrenimini, Niğde, Kayseri ve Samsun’da; Erzurum Atatürk Üniversitesi’nde başladığı yüksek öğrenimini, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Fransız Filolojisi’nde tamamladı.  Yazı ve sanat hayatına...

NAMIK KEMAL'İN EDEBİ KİŞİLİĞİ

Namık Kemal’in edebiyat anlamında düşünsel gelişmesi üçlü bir etkinin sonucuna bağlanabilir. Fransızcayı öğrenmesi, Şinasi’yle tanışması, Avrupa’yı görmesi bunlardandır. Namık Kemal’in yenilik hareketlerine katılmasında düşünce ve edebiyat alanlarında eskiye karşı çıkmasında...

ŞARKI - ŞEYH GÂLİP

1. Ey Nihâl-i işve bir nevres fidânımsın benimGördüğüm günden beri hâtır-nişânımsın benimBen ne hacet kim diyem rûh-i Revânımsın benimGizlesem de âşıkâr etsem de cânımsın benim

İSTİKLȂL MARŞI’NIN ANLAM DÜNYASI

İstiklâl Marşı, 10 kıta ve 41 mısradan oluşan bir şiir. Bu, özellikleri onun dış yapısını ifade ediyor. Bir edebi metinde esas olan ise iç yapı yani muhteva başka bir deyişle...

SERBEST VEZİN

Edebiyat Dunyamız

Bilindiği üzere gerçek şiir; mısralardaki kelimelerin anlamlarından sıyrılarak âdetâ sese, mûsikîye dönüşmesiyle vücut bulur. Gayet tabii, bu da “vezin”le...

YAPI, ANLAM VE KÖKENLERİ BAKIMINDAN AZ

Edebiyat Dunyamız

Söz varlığını oluşturan unsurlardan renk adlarını incelemeyi ve değerlendirmeyi amaçlayan bu çalışmada yapı, anlam ve köken bakımından Azerbaycan...

Ruh Adam Romanındaki Uygur Masalını

Metin SAVAŞ

Türk edebiyatının kült romanlarından Ruh Adam’ın başlangıç bölümünde bir Uygur masalı yer alır. Roman kurgusunun bütününün arkaik zeminini teşkil eden bu Uygur...

GURBET İÇİMİZDE BİR SANCI

Özcan TÜRKMEN

Türkülerimizde gurbet bir başka işleniyor. Çorumlu Âşık Şekip Şahadoğru “Bâd-ı sabahta benden yâre haberiVahdetine daldı diye söyleyinHatırlayıp da yâr beni...

PROF. DR. FERRUH AĞCA’NIN UYGUR HARFL

Ahmet URFALI

Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Öğretim üyesi Prof. Dr. Ferruh Ağca tarafından yazılan; ‘’Uygur Harfli Oğuz Kağan Destanı...

BÜTÜN YOLLAR ROMA'DAN GEÇMEZ, YALVAÇ

Mahmut TOPBAŞLI

Yakındaki paçasını toplayana kadar uzaktaki menzile erişir sözü bir kere daha gerçek oldu. En yakındakiler henüz gelmeden en uzaktaki Cemil Kaynak menzile vasıl...

SOSYAL MEDYANIN KAYPAK ZEMİNİ

Metin SAVAŞ

Twitter ve Facebook şeklinde muhtelif ortamları bulunan sosyal medya bir iletişim ağı olarak bütün insanlığın gündelik hayatına derinlemesine nüfuz etmiş yeni bir olgudur....

digertumyazilar